torsdag 26. november 2015

Re:form

Projektet i Sverige...

Jag och min duktiga väninna har startat ett litet projekt nu när jag varit så mycket i Sverige. I hennes hus har vi ordnat en liten ateljé där vi kommer att sälja olika inredningsgrejer, det är mindre möbler, vintage produkter och saker som vi har tillverkat själva. 
Tanken runt möblerna är att det finns så mycket fina gamla avlagda möbler som inte används, vi frächar upp dem och kanske dom hittar ett nytt hem att vara i. Vi tänker att ha öpppet under olika perioder, och perioderna kommer att ha olika fokus. Alltså denna gång kommer temat att vara advent och jul, nästa kommer att vara något annat. 
Vårt projekt heter RE:FORM




Vidare så är det en tanke runt vårt projekt, vi tycker att man skall ha ett mer hållbart tänkande runt produkterna. Vi tycker om att återanvända och att se på saker på ett nytt sätt. Ett tema som är högst aktuellt idag. Sedan så är det en annan aspekt, det är att det är en historia bak produkten, det kan vara att det har stått i ett hem i många år och gjort sin nytta tills den förs vidare. Vi hoppas att du tycker lika mycket om det som vi!
Sedan så måste jag berätta någor som kom upp häromdagen på min intstagram tror jag det var... Att ta vara på handarbete som många kvinnor har gjort genom årens lopp. Det ligger mycket arbete bakom exempelvis ett broderi. Om man går längre tillbaka så sydde man ju till sitt husåll, monogram på lakarn, handdukar med mera. Det är fint att komma ihåg det och det är det jag menar med att det finns en histora bak sakerna. 

1 kommentar:

Tusen tack för att du tog dig tid att lämna ett spår efter dig!
Ha en fin dag vidare!