mandag 13. juli 2015

Observationer

By Ryman


Att köra från Montauk till Trenton, New Jearsey tog ca 4 timmar!! Det är inte så långt, men mycket trafik. Så trött jag var på trafik när vi skulle hitta hotellet. Så kom då klassikern.... Vi ser hotellet men inga vägar dit. Naturligtvis har bensinlampan lyst en stund också... Efter mycket frustration och övertrötta barn som övade på att göra olika monster ljud, så kom vi dit. Somnade med en gång. 
Nästa dag skulle bli en "bildag", Gettysburg blev liksom moroten på vägen.
 Det är verkligen överväldande stort. Man kan nästan inte förstå förän man är där vilket stort område slaget mellan nord och syd utspelade sig. Nu är inte jag så stadig på historian här, men det var en upplevelse att vara där. Mannen är däremot mer som ett uppslagsbok så det underlättar ju. Men den stora frågan är ju, "varför en bil är snabbare än en gepard" enligt min son. Lite för liten ännu, men väldigt intresserad av att hitta svar på alla frågor han kan komma på. Den stora frågan är nu om en bil är snabbare än en rymdraket, och i så fall varför?! . Der skall vi se om vi hittar ett gott svar på när vi kommer till Houston.  
Det är roligt att resa med barn, även om jag ibland känner att tålamodet tryter när barnen har " jag kan allt mycket bättre än du maktkamp i baksätet " med varandra. Nu kan ju vår dotter sitta fram, så då blir det roligare att flytta runt lite. Men 80% av tiden är dom bästa vänner och nyfikna på det vi skall hitta på härnest! Imorgon blir det Washington DC.



 
Eftersom jag skrev resedagboken medans vi var på tur, kan jag nu berätta att sonen har fått med sig MYCKET mer om Gettysburg än jag trodde när jag skrev inlägget. Härom dagen sa han; " mamma, ska jag berätta om slaget i Gettysburg för dig?" Han är en liten observatör, nyfiken och intresserad.  Härligt med barns betraktningar.
 
Ha en fin dag!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen tack för att du tog dig tid att lämna ett spår efter dig!
Ha en fin dag vidare!