tirsdag 26. august 2014

Mässtid!

 
Det har varit mässtid nu i augusti. Det är så mysigt när hösten står för dörren, och man får titta på alla höstnyheter. Jag hade tänkt att åka på formex i Stockholm, men jag hann desvärre inte det, så i lördags tog jag turen till Gave og Interiør messen i Oslo/Lillestrøm istället.
 
 
Det är fyra trendinriktningar denna hösten. Danska PEJ gruppen presenterade; Traditionell Spenning, som dom beskriver som klassisk, leken, håndlaget og humoristisk. Dom menar alltså att det tratidionella får en "vri". Exempelvis lampan vi ser på bilden eller puffen som som är av traditionellt material som sedan är använt som en puff istället för någon stickat eller vävt kanske tröja. Lampan ser ut av vara gjord a en duk, just det har vi väl sett tidigare, men färgen går i mörkare nyanser än tidigare.
 
 
Trend nr 2 är Harmonisk Dristighet. Det är minimalistiskt med dämpade lugna färger, PEJ gruppen beskriver också stilen som modig.
 
 
Man ser att koppar fortfarande är med i bilden. Metaller mot trä. Vidare så kan man tänka textur mot trä, stilen kombineras gärna med olika kombinationer av grå nyanser.
 
Nordisk Natt är nog trenden som tilltalar mig mest just nu. Stilren, sofistikerad, mörk med metaller.
 
 
 
 
Det är rena linjer, och härligt mörka färger!
 
Den sista trenden är Global Mix. Mycket färger, lekfull, mönstermix! Man blandar mönster och färger på ett oväntat och otraditionellt sätt.
 
 
 
 
Utställningarna är gjorda av: Mona Fekstad och Anne Berit Urdahl
 
Jag tycker att höstmässan är roligast att gå på, jag upplever att det är då det är mest nyheter som presenteras. Men självklart kan det också vara en orsak att jag tycker så mycket om hösten. Vi drar oss lite tillbaka och tänder ljus hemma och drar på oss ullsockarna. Det här inlägget kom lite senare än tänkt, men jag har haft lite problem med nätet sedan vi kom till Sverige. Jag hoppas att det har ordnat sig nu....
 
Ha en fin dag!
 
 
 
 
 
 
 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen tack för att du tog dig tid att lämna ett spår efter dig!
Ha en fin dag vidare!