søndag 27. juli 2014

Rabarber och Hallon Saft

 
Det har inte blivit så mycket om interiör i det sista. Det kan ha med att jag är i feriemodus, och gör mycket annat, som att göra saft! Min vännna sa att hon skulle göra saft häromdagen och jag fick lust jag med! Jag gjorde rabarber-hallonsaft. Det var inte så svårt, men det tog tid. Så tusen tack för inspiration och recept Elisabeth. Även om min blev en liten annan variant ;)
 
 
 
Jag vägde och skalade allteftersom.
 
 
Efter att ha skurit all rabarber i småbitar, hällde jag över tre korgar med hallon, citronbåtar av en stk citron, sedan socker och vatten.
 
 
Sedan skulle allt ges ett snabbt uppkok, sedan skulle det stå och dra i några timmar.
 
 
När det svalnat var det dags att sila ut bären med en saftsil. Det var ganska kladdigt, men spännande att sedan få smaka på saften!
 
 
Ca nio flaskor blev det, inte så illa!
 
Här är receptet:
 
3 kg rabarber
3 korgar hallon (sånna du köper i butiken)
1 stor citron
ca 2 kg socker
9 l vatten
 
Skala och skär rabarberna
Rensa hallonen och dela upp citronen i båtar, ha allt uppe i en kastrull.
Häll över socker och vatten, gör sedan ett raskt uppkok, slå av plattan och låt det stå och dra i 3-4 timmar. Sila och töm på flaskor.
 
Ett tips är att hälla över en del i gamla brusflaskor och frys ner så att du kan ha det längre fram.
 
Lycka till!
 
 
 
 
 
 


4 kommentarer:

  1. Det dufter så godt i huset når man safter og sylter. Rabarbra og bringebær høres ut som en god kombinasjon. :) Vi har mye rips og en del solbær i hagen, så her blir det rips- og solbærsaft etter hvert.
    Fin kveld til deg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. härligt med solbær och ripssaft! Det brukar min mamma att göra! Ha en fin dag du med :)

      Slett

Tusen tack för att du tog dig tid att lämna ett spår efter dig!
Ha en fin dag vidare!