fredag 23. august 2013

Blått och zebra!

 
Denna helgen åker jag hem till Karlstad, nu startar äntligen mina studier! Det skall bli så gott att komma igång, det som skall bli ovant är att jag åker utan familjen. Flera år sedan jag var i Karlstad ensam. Skall bli kul att få lite svensk inspiration också, känner att jag får lite hemlängtan ibland.
 
Man kan tycka att Sverige och Norge är otroligt lika, grannländer som vi är. Men det finns många olikheter också. Och det är jättebra :) Men det är den där "svnskheten" som man kan längta efter ibland. Jag har flera svenska vänner här i Kristiansund, och då bryter vi alltid ut i skratt när vi börjar att prata om det. Det kan vara så enkla saker som "smörgåstårta", för mig är det såå supersvenskt. Inte det mest spännande man kan äta, men ändå, väldigt gott. Sedan har ju Kristiansunderna sin "blanna-ball" ( Osäker på stavningen här ) . Första gången jag blev serverad detta, så kan jag ärligt erkänna att det såg inte speciellt aptitligt ut. Det är alltså potatis, fisk och mjöl tror jag, blandat tillsammans och gjort som en boll. Som man kokar. När du får den serverad på tallriken är den grå! Sedan har man bacon, morot och rotmos till. Men jag gillar ju husmanskost, så jag tycker att det är gott. Bara vid första intrycket man blir lite skeptisk.
 
 Jaja, nog om mat, jag hittade en så vacker bild i Sköna Hem. Bara älskar den! Så den har blivit inspiration för mig nu när jag skall måla om litegrann hemma.
 
 
 
 
Personligt och vackert! Jag tycker mycket om blått, och jag gillar zebra-mönstret. Det gör faktiskt hela rummet här. Jag tycker om när det är något som bryter upp lite, så att allt inte går i ett.
 
 
Här har dom också gjort det så snyggt! Klassiskt med stramare svart stål. Det bryter upp och gör det intressant. Ni kan se närmare på bilderna från Sköna Hem här: http://www.skonahem.com/inspiration/Inspirerandehem/Medelhavs
 
Hoppas att ni får en riktigt fin helg, och start på nästa vecka! 

4 kommentarer:

  1. Lykke til med studiene! :) Så spennende!

    SvarSlett
  2. Så gøy! Hva skal du studere? Det blir spennende :) Flotte inspirasjonsbilder også :)

    Ha en fin søndagskveld!

    Klemmer fra Nina
    drømmevillaen.no

    SvarSlett
  3. Å det låter härligt! Svensk inspisasion och plugg. Lycka till med skolstarten :)

    Kram!

    SvarSlett
  4. Fina bilder!
    Härlig inspiration!
    / Amelie

    www.winckvintage.com

    SvarSlett

Tusen tack för att du tog dig tid att lämna ett spår efter dig!
Ha en fin dag vidare!