torsdag 11. april 2013

Svensk design i tiden....


Ända sedan jag var liten har jag hört det blivit pratat om Josef Frank. Men den gången visste jag väl inte mer än att han hade gjort ett blommigt tyg som min mamma och hennes väninna gillade. Och Svenskt Tenn var en butik dom alltid var inom när dom var i Stockholm.
När jag sedan ser att Josef Frank och Svenskt Tenn är i många interiørtidningar nu, så tänker jag att det är verkligen en klassisk tidlös design som håller. Men du måste vara glad i mönster då.
Den här bilden gillar jag, så fint i barnrummet!


Home of Lisa via Design Sponge
Såklart med ryggsäcken kånken från Fjällräven.
Nästa gång du är inom Åhlens och Ikea finner du kanske influenser från Josef Frank.




Bild från Svenskt Tenn via här

Bilde från Svenskt Tenn via här

Den här ljusstaken står högt på min önskalista, The Knot of Friendship

"Designer and architect Josef Frank, 1885-1967, was a leading pioneer in modern Swedish design. He left behind more than 200 textile and 2000 furniture designs, which he donated to the interior decoration and design firm Svenskt Tenn in honor of three decades of long and fruitful collaboration between him and its founder, Estrid Ericson. Josef Frank is famous for creating the interior design philosophy that became known as "Swedish Modern" in the late 1930s and is current to this day.
As an interior designer, Frank was a firm believer in the importance of both comfort and whimsy. He eschewed the radical minimalism of Bauhaus furniture in favor of curves and color, saying in a lecture, “No hard corners: humans are soft and shapes should be too.”



 



4 kommentarer:

  1. Ja, det barnerommet var kjempe fint!!
    Liker stilen!
    Ønsker deg en NydeligFlott torsdag!
    Klem fra Julie :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Är så enig med dig, rummet är som en dröm! Får lust att tapetsera om barnens rum med en gång;)

      Ha en riktigt fin dag du med :)

      Slett
  2. Tapeten är helt fantastisk! Dessutom har jag alltid önskat mig en "fjällräven".... kanske på tiden att köpa en?

    Hoppas solen skiner hos dig, kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den tapeten var bara älsk med en gång!
      Tror du måste köpa en sån ryggsäck ja ;) Jag har faktiskt en rosa som jag hade i skolan när jag var mindre. Den gången var jag inte nöjd med den, ville ha en "tuff" Nike som alla andra.. Men idag är jag såå glad för att mamma o pappa köpte en sån ;)

      Solen skiner!! Hoppas du också har en fin dag :)

      Slett

Tusen tack för att du tog dig tid att lämna ett spår efter dig!
Ha en fin dag vidare!