tirsdag 16. april 2013

Barnens rum, en färgklatt


I källaren har vi ett rum som blev barnens lekrum. Vi har fortfarande en del planer kvar att fullföra, men det får bli när vi har tid. Det är så mycket som man skulle ha gjort! Och så mycket annat som står i kö,
men tills dess så får ni se dessa bilder. Det är inte så dumt som det ser ut nu heller. Vår lilla utmaning är åldersskillnaden mella våra barn, 5 år. Vår äldsta leker kanske inte så mycket kiosk och sånt längre, så därför har hon ett stort önske om att vi bygger en liten scen till henne o kompisarna. Så kul att göra show och teaterföreställningar. Så det kan hända att vi får till det ettervart. det var bara detta med tiden då.

Kojan är en favorit! Den brukar att fyllas med kuddar och bamsar.


" En trappa ner" är det kiosk/ cafè eller restaurang. Allt efter dagens behov.
Jag stylade inte lekrummet denna gången, bestulatde att lite stök är ok.

Det lilla innebandymålet med basketkorg är också flitigt använt. Eftersom vi hade plats till det, tyckte vi att det var fint att göra det möjligt för fysisk aktivitet också. Det är många vintermånader som vi är inne och kanske inte rör oss så mycket som på sommaren, då är det gott att få springa av sig lite inne ibland.


Också viktigt med gott om plats till förvaring. Då är det bra med hyllor. Mitt tips är att göra det enkelt för barnen att städa efter sig, ha korgar som dom kan hiva sina grejor i. Och att inte har så mycket leksaker.
Vi har sorterat bort en god del, och så roterar vi på det. Min erfarenhet att är det för mycket, så mister barnen intresset. Då blir det roliga att riva ut allt, men inte att leka med det. Tro mig, det är inte bara en gång jag känt att jag håller på att bli galen av allt rot. Jag har varit arg, irriterad, trött och uppgiven på allt rot om vartannat. Och kanske mest frustrerad på mig själv som inte kommit på ett bättre system. "Less is more" gäller faktiskt bland leksakerna också. I alla fall i vår familj..

Myspys i kojan, med dagens meny och allt.

Ha en riktigt fin dag allihop, jag känner att detta skall bli en sprudlande dag!




7 kommentarer:

  1. Nå fikk jeg lyst til å bygge på huset!!! Dette er jo bare så genialt :-) Guttene mine hadde nok hoppet av glede viss de hadde hatt tilgang til et helt eget lekerom, bare for dem. Supersmart, rett og slett!

    SvarSlett
  2. hihi tack Drømmeboden!Ja när vi hade plats, så tyckte vi det var kul att göra något kul till barnen.

    SvarSlett
  3. Sååå mysigt! Härliga färger och skön stämning:) Kojan blev min favorit, men hela rummet var ju genialt!
    Ha en underbar dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen tack :) Det var sådan tur att vi hade ganska så högt tak att det gick an o göra en. Det är kojan som är mest lekt i :)

      Slett
  4. Sååå mysigt! Härliga färger och skön stämning:) Kojan blev min favorit, men hela rummet var ju genialt!
    Ha en underbar dag!

    SvarSlett
  5. Wow så flott barnerom!! Skikkelig herlige farger og artige detaljer :) Kjenner til det med impulskjøp ja.. Har ikke handlet så mye møbler på impuls, men veldig mye annet rart :)

    Ha en fiiin helg!

    Klemmer fra Nina
    drømmevillaen.no

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir så glad att du tyckte om det :) Ja det är öftast väldigt bra att inte handla de stra sakerna på impuls... Blir liksom lite värre o byta ut dom då ;)

      Slett

Tusen tack för att du tog dig tid att lämna ett spår efter dig!
Ha en fin dag vidare!