torsdag 14. mars 2013

Nostalgi

Hejsan!
Igår pratade jag med min väninna i Sverige, och inser att jag bott 15 år i Norge!!! Märker det spec när jag diskuterar något, jag hittar inte alltid de svenska orden. Jag måste verkligen tänka mig om. Men här i Norge hör alla att jag är svensk. Jag har aldrig riktigt lagt om till norskan. Tror det beror på dialekten här i Kristiansund. När jag bodde i Oslo var det mycket enklare. Men mina vänner här säger att när jag verkligen pratar norska på "kristiansundersk", ¨så är det "bredare" än dom som bor här. Jag försöker väl så mycket att det blir överdrivent. Samma är när jag skriver, måste tänka igenom, "formulerar man sig så här på svenska?"
Jag tycker det bara är irriterande när det skriftliga språket blir "svorsk", så där för bestämnde jag mig för att bara skriva svenska. Tror jag måste åka hem oftare till Sverige ;)

Denna bilden säger allt! Tror det är min kompis pappa som tagit bilden. Vet inte hur gammal jag kan vara här, kanke 4 år. Med min älskade dockvagn, min kompis hade en blå likadan. EmmaLjunga dockvagn är det. Den var så fin! Och så hade jag mina fina smurf-sandaler. Dom gick fatiskt i arv till mina barn. Kommer också ihåg mina gula träskor med vita prickar som jag använde flitigt. Och min bästis hade såklart allt likadant. Det var viktiga grejor!
När vi skrev önskelistor till jul, så diskuterade vi vad vi skulle önska oss. Viktigt att tomten kom med samma docka. Fast det var lite senare, när vi gick på lekis och så. Det året tomten kom med "kål-ungen" kommer jag ihåg! De flesta som växte upp på 80-talet kommer säkert ihåg den. Min hade kort brunt hår med gula kläder.
Hihi så kul med gamla bilder! Nu skall jag sätta igång med att boka tur till Karlstad...

Ha en härliga dag allihopa :)




6 kommentarer:

  1. Hi hi så artig med litt tilbakeblikk :) Og så søt du var! Husker kål dukkene og de dukkevognene. Jeg hadde burgunderrød vogn i kordfløyel :) Moro med minner.

    Ha en fin helg!

    Klemmer fra Nina
    drømmevillaen.no

    SvarSlett
    Svar
    1. hihi visst är det kul att tänka på de saker vi lekte med! Och så var ju vagnarna så coola! Det måtte ju bara vara kordfløyel ;)

      Ha en fin helg!

      Slett
  2. Hei Gunilla - Koselig bilde! Jeg har også som barnevogn. Bestemor kjøpte den fra Norge. Tori skal bruke det nå. Ser frem til å se deg i sommer! xo, Kimberly

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kimberly! Åh så kul att du också ha en! Dom coolaste och finaste :)Vi gläder oss att träffa er i sommar!

      Stor kram till er!

      Slett
  3. Jag har ju helt missat att du flyttat! Grattis med 15år i Norge=) Själv är jag inne på 18år.

    SvarSlett
  4. WoW! 18 år! Tiden går fort när man har roligt ;) Ha en fn dag :)

    SvarSlett

Tusen tack för att du tog dig tid att lämna ett spår efter dig!
Ha en fin dag vidare!