søndag 24. mars 2013

Enkelt påskrecept


Hejsan!

Påsken är faktiskt min favorithögtid. Det är nog därför att våren är så nära, och det är så fina färger vi dekorerar med. Jag är barnsligt förtjust i påskägg.

I Sverige, går ju barnen "påsk-kärring" och "påsk-gubbe" på påskafton. Då klär man ut sig, och så tar man med en korg i armen och gärna en kvast i den andra, (som man åker till och från "blåkulla" med ) och så går man från dörr till dörr och lämnar påskbrev. Och har man tur får man massor av godis, har man mindre tur, så fick man frukt. Men av och till hade man super tur, och då fick man en peng! Kommer ihåg att jag och min kompis hade sånna favorithus som vi gick till, och så visste vi från ryktebörsen vilka hus det inte var bra att gå till. 
I Karlstad har dom varje år en "påsk-parad" inne i stan, då går man från museet till stora torget. Då är Liten och Stor utklädd som påsk-kärring eller påsk-gubbe. Gjorde det ett år när Emma var ett par år, så mysigt! Och såklart så skinte solen i Karlstad! 

Påskbreven som jag nämnde ovan, färgläggningen av dom startar några veckor innan påsk. Oftast så köper man dom på matbutiken och så färglägger man motivet. Jag och min väninna var väldigt präktiga och nogranna när vi gjorde detta. Noga skulle det vara, vi tyckte inte om slarv! För slarvade man, ja då visade det att man bara var "ute efter" godiset, och det var ju inte vi, sa vi med glorian på sned. Det fanns ju barn som slarvade sa vi, ja usch!
Sa jag att vi var präktiga?

Det var lite om mina påsk-traditioner när jag var liten.

När jag blev fjortis hade vi hemkunskap på skolan, och då skulle vi göra påsklunch. Där gjorde vi "flugsvampar i gräs" kommer jag ihåg. Det var enkelt och det har blivit min barnsliga specialpåskafton. Nu har min dotter blivit så stor att hon tycker att det är kul att göra den. Så här kommer ett barnsligt enkelt recept!

Du behöver:

ett fat eller ugnsform
Spenat
Ägg
Tomat

 
Här skiner solen och jag skall snart iväg på en liten träningstur,
 
hoppas ni får en fin dag!
 
 
 





2 kommentarer:

  1. Så gøy å lese om dine påsketradisjoner! Jeg er også veldig glad i påska. Artig den fluesopp-retten din da, hihi;-)

    SvarSlett
  2. hihi ja den är så enkel att göra och så blir det att barnen äter nyttig spenat, när det ser spännande ut :) Kände att jag ville skriva om lite svenska by traditioner också ;)

    hoppas du får en fin påsk :)

    SvarSlett

Tusen tack för att du tog dig tid att lämna ett spår efter dig!
Ha en fin dag vidare!